-

Thursday, November 8, 2012

Strategi Ketenteraan dan teknikal analisis pasaran kewangan

Dalam dunia yang penuh desakan ekonomi sekarang ini, menceburi bidang perniagaan pasaran kewangan seperti Forex, komoditi dan stock adalah pilihan yang tepat dimana pasarannya yang sangat luas sehingga mencecah 4 trillion USD transaksi urusniaga sehari untuk tukaran wang asing. Walau bagaimanapun adakah anda sedar bahawa melibatkan diri dalam pasaran kewangan ini di ibaratkan seperti anda menghadapi perperangan yang tiada berkesudahan.

Tujuan saya membuat analogi perperangan ini adalah untuk membuka mata mesyarakat tentang beberapa mitos dan salah tanggapan mengenai perniagaan ini. Fakta yang cuba saya sampaikan adalah kepentingan mempelajari teknikal analisis dalam berurusniaga. Mungkin dalam fikiran kita, mempunyai wang yang banyak dan mengetahui berbagai-bagai teknik entry sudah cukup untuk menjamin kejayaan?

Dalam keadaan realitinya, ia seperti perperangan melibatkan strategi & taktik untuk mencapai sesuatu objektif dari masa ke semasa tanpa mendedahkan kelemahan secara terbuka. Fakta ini bersesuaian dengan idealogi Sun Tzu, general tentera Cina 722-481 S.M (king Helu of Wu) ‘Strategy without tactics is the slowest route to victory. Tactics without strategy is the noise before defeat’- The Art Of War. Penegasan di sini adalah strategi dan teknik adalah dua perkara yang berbeza. Gabungan antara strategi dan teknik adalah teknikal analisis yang akan merumuskan kedudukan kita dalam keadaan ‘advantage’ sebagaimana dalam fenomena pasaran kewangan. Buy atau Sell semua akan memperolehi keuntungan tetapi buy atau sell manakah posisi terbaik pada ketika itu? Ini lah persoalan yang saya jelaskan kepada ahli Jaguh Academy.

Dalam teknikal analisis pasaran kewangan ini. Saya percaya ramai yang beranggapan ianya mestilah sesuatu yang kompleks dan mesti mempelajari pelbagai teknik entry untuk berjaya dalam trading? Daripada idealogi perperangan saya ambilkan contoh era perperangan dingin, konflik ketenteraan antara Viatnam utara (Viet-Cong) dengan gabungan viatnam selatan – Amarika syarikat sekitar tahun 1955-1975.

Kekuatan ketenteraan dan kemudahan teknologi ketenteraan Amarika Syarikat pada ketika itu jauh melebihi kekuatan yang dimiliki tentera Viatnam Utara. Tetapi akhirnya apakah kelebihan ketenteraan Viatnam Utara sehingga memaksa pengunduran tentera Amarika Syarikat pada ketika itu sehingga mengejutkan seluruh mata dunia? Ramai Ahli pengkaji politik dan pakar strategik ketenteraan seluruh dunia merumuskan perangkaan strategik yang terkawal bersesuaian dengan persekitaran yang berubah-ubah memberi kelebihan kepada Viatnam Utara pada ketika itu. Ini adalah hakikat bagaimana penguasaan dalam ‘analytic skill’ lebih penting daripada teknik entry itu sendiri.

Penguasaan dalam analytic skill atau teknikal analisis secara tidak langsung akan memberi lebih keyakinan dan penguasaan emosi dalam setiap tindakan urusniaga kita. Secara peribadi saya banyak menggunakan prinsip ‘The Art of War-Sun Tzu’ di dalam perniaggaan saya sama ada dalam pasaran kewangan mahupun korperat. Saya juga berpendapat Sifat-sifat yang mesti ada pada seorang trader seperti disiplin, sabar, bijak dan determination adalah sifat yang dimiliki juga oleh seorang general tentera. Sebelum menutup bicara, saya ingin sampaikan sebuah kata-kata “ Banyak perkara yang kita anggap susah sebenarnya mudah sebaliknya perkara yang kita anggap mudah adalah susah

1 comments:

  1. Halo!

    Saya Bachri dari Partners Department Instaforex .

    Saya ingin menawarkan kerjasama program kemitraan yang memungkinkan Anda mendapatkan $ 15-53 dari setiap lot standar klien Anda. Jika Anda tertarik, silahkan hubungi saya dan saya akan memberikan rinciannya.

    InstaForex menyediakan semua mitra dengan peluang berikut:

    SUB-IB Program - menarik mitra dan mendapatkan komisi dari tertarik dengan mereka klien;
    Materi promosi yang beragam;
    Konten gratis untuk situs web Anda;
    Statistik link referral di Kabinet Mitra Anda;
    Website siap pakai gratis untuk kenyamanan Anda;
    Bonus kupon untuk menarik klien;
    Kampanye "$ 500 Penghargaan Mitra!";
    Hadiah untuk mitra: undian dari gadget mobile (iPad, iPhone, Blackberry, atau Samsung Galaxy Tab);
    Pilihan sistem pembayaran yang beragam untuk pengisian dan penarikan dana ke/dari rekening;
    Dukungan dan pendekatan secara individu untuk setiap mitra.


    Saya tunggu kabar terbaik dari Anda segera. Silakan menghubungi saya melalui skype id bachri.partners.ifx atau email partners@mail4.instaforex.com. Kami akan senang untuk membangun kerjasama yang saling menguntungkan dengan Anda.Terima kasih.



    Dengan hormat,

    Bachri

    ID skype: bachri.partners.ifx
    YM: bachri_IFX
    FB: bachri.partnersifx

    ReplyDelete